ارتباط میان مصرف متفورمین و نقایص تناسلی در پسران

محققان دریافتند داروی ضد دیابتی متفورمین که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است باعث نقص های مادرزادی دستگاه تناسلی مانند بیضه های نزول نکرده و مشکلات مجرای ادرار در فرزندان پسر مردانی شود که این دارو را مصرف می کنند.

به نظر می رسد این ارتباط شامل اثرات متفورمین بر رشد اسپرم در طول یک مدت بحرانی قبل از لقاح باشد. فرزندان مونث تحت تأثیر قرار نگرفتند. اگرچه مطالعات قبلی دیابت را با مشکلات باروری در مردان مرتبط دانسته‌اند، اما به گفته محققان که یافته‌های آنها در شماره 28 مارس Annals of Internal منتشر شده است، آخرین مطالعه اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد این مشکلات می‌تواند ناشی از درمان باشد نه خود بیماری.

مایکل آیزنبرگ، MD، مدیر پزشکی و جراحی تولیدمثل مردانه گفت ، “این اولین داده ای است که نشان می دهد [مصرف] متفورمین ممکن است با نقایص مادرزادی در کودکان مرتبط باشد. به این ترتیب، شروع به تغییر عملکرد بالینی زود است.” ، گروه اورولوژی، دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، استنفورد، کالیفرنیا، که یکی از نویسندگان این مطالعه است، به Medscape Medical News گفت. با این حال، اگر در جمعیت های دیگر تأیید شود، ممکن است وارد بحث های مشاوره درباره تغییر رویکرد درمانی شود.»

آیزنبرگ افزود که خوردن یک رژیم غذایی مغذی، ورزش و حفظ وزن بدن سالم «می تواند سلامت مرد و احتمالاً باروری او را نیز بهبود بخشد».

برای مطالعه جدید، آیزنبرگ و همکارانش سوابق موجود در فهرست ثبت تمام 1.25 میلیون تولدی را که در دانمارک بین سال‌های 1997 و 2016 رخ داده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این ثبت شامل اطلاعاتی در مورد نقص مادرزادی و نسخه‌های دارویی والدین بود.

اگر پدری در طول 3 ماه قبل از لقاح، زمانی که اسپرم بارور کننده تولید می شد، داروی دیابت مصرف کرده بود، فرزندان در معرض داروی دیابت در نظر گرفته می شدند.

تجزیه و تحلیل نهایی شامل 1،116،779 فرزند بود که 7029 نفر از آنها در معرض داروهای دیابت از طریق پدر قرار گرفتند و 3.3٪ (n = 36،585) یک یا چند نقص مادرزادی عمده داشتند.

به گفته محققان، در میان فرزندان مذکری که پدرانشان متفورمین مصرف کرده بودند (1451=n)، 3.4 برابر بیشتر از نقایص مادرزادی دستگاه تناسلی وجود داشت. این مطالعه نتوانست ارتباطی بین نقایص مادرزادی و استفاده از انسولین پیدا کند. اگرچه سیگنالی برای داروهای مبتنی بر سولفونیل اوره ظاهر شد، اما به معنی آماری نرسید.

خطر مرتبط با متفورمین برای پدرانی که این دارو در سال قبل یا بعد از رشد اسپرم برای آنها تجویز شده بود ظاهر نشد. محققان گزارش می دهند که این یافته در خواهر و برادرهای پسران دارای نقص مادرزادی که در معرض این دارو قرار داشته باشند، مشهود نبود.

در سرمقاله همراه با مقاله ژورنال، دکتر ژرمین باک لوئیس، اپیدمیولوژیست باروری و پری ناتال، می نویسد: “با توجه به شیوع استفاده از متفورمین به عنوان درمان خط اول برای دیابت نوع 2، تایید این یافته ها به فوریت مورد نیاز است.”

دکتر ژرمین ام. باک لوئیس، رئیس کالج بهداشت و خدمات انسانی دانشگاه جورج میسون در واشنگتن دی سی، گفت که محدودیت اصلی این تحقیق فقدان اطلاعات در مورد میزان پایبندی مردان در مطالعه به دیابت است. با این وجود، او می نویسد، “راهنمای بالینی برای کمک به زوج هایی که قصد بارداری دارند نیاز است تا خطرات و مزایای استفاده از متفورمین پدری را نسبت به سایر داروها ارزیابی کنند.”

Related posts